WELCOME TO MY BLOG

Hope You All Will Enjoy With It !!

Sunday, March 04, 2012

CyberCrime

~ Assalamualaikum ~

Baru2 ni aku ada pergi dengar ceramah cybercrime..ni semperna minggu You And IT dekat kolej aku..penceramah dia lecture UPM juga..

Banyak info yang aku dapat..Banyak benda yang kita sangka biasa sebenarnya boleh membahayakan kita..

Facebook ... Blog... twitter... n many more..

Aku pun tak sangka benda yang kita saja2 tulis sebenarnya boleh membawa bahaya dekat kita or siapa2 yang berkaitan..

Ada satu kes yang dia cerita..Seorang isteri ni selalu ditinggalkan suami kerana suaminya outstation..so,dia post dalam facebook suami dia outstation untuk seminggu..Malang tidak berbau..Rumah dia kene rompak..Kemungkinan besar,perompak tu tahu suami dia tiada dekat rumah melalui Post yang isteri ni tulis dalam Facebook dia..

Bahayakan..So,beringat la...jangan sesekali post dekat facebook yang korang tinggal sorang dekat rumah..Parents keluar..Bahaya sebab orang akan ambil peluang yang ada masa korang sorang2..

Kita tak tahu siapa musuh kita...

Lagi 1..Jangan Approve orang2 yang korang tak kenal..Orang yang kita tak kenal..kita tak tahu niat dia apa untuk add kita dalam facebook..Aku dulu pun main approve je..insyaALLAH...lepas ni aku akan lebih berhati2..

Lagi satu kes ni melibatkan blogger..kes ni jadi dekat oversea..Seorang wanita ni peminat anjing..so dia selalu blog pasal anjing..Dia pun bertukar2 la pengetahuan dan cerita2 mengenai anjing masing2..

Pada suatu hari,wanita ni ada bagi tahu kawan blog dia yang dia mengandung 7 bulan..Kawan wanita ni mandul dan telah berkahwin sebanyak 2 kali tetapi masih tidak mempunyai anak..Kawan wanita ini mempunyai masalah psikologi..

Kemudian kawan wanita ni memberitahu wanita ini yang dia mahu melihat anjing di rumah wanita yang mengandung ni..Wanita mengandung ni pun benarkan tanpa syak apa2..

Yang menyedihkan..Wanita mandul ni telah membunuh wanita mengandung ni dan buat operation untuk keluarkan anak dalam perut wanita yang telah dia bunuh.

Anak tu hidup dah ibunya mati dibunuh..Mayatnya telah ditemui oleh ibunya yang datang melawatnya..( Kalau tak silap la..hee)

Siasat punya siasat..akhirnya polis or Computer forensik dapat tahu siapa pembunuhnya..Pembunuh nie mengaku tu anak dia..tapi dia tak ada bukti yang kukuh dan dia telah dijatuhkan hukuman..

Yang sedihnya...Baby tu hidup dan setiap kali dia sambut birthday dia..maknanya dia sambut sekali hari kematian ibu dia yang dibunuh..

Bahayakan...Pernah anda sangka benda2 macam ni akan berlaku??

So,berhati2 la ea dalam setiap tindakan kita..kita tak tahu apa akan terjadi..( Peringatan untuk diri sendiri~~ )


:: AKu Insan Biasa ::

No comments:

Post a Comment